Melodische percussie met boomwhackers

Cultuuractiviteit van het Kleutermenu/Buitengewoonmenu '19 - '20

Georganiseerd door

Duurtijd

50 minuten

Locatie

  • Op je school

Geschikt voor

  • Kleuteronderwijs: 3

Beschikbaarheid

  • Deze activiteit is beschikbaar gedurende een bepaalde periode

Prijs

  • € 2,00 per leerling

Een fantasierijke initiatie in ritme & en melodie op maat van kleuters met behulp van de gekende kleurige klankbuizen!

Muziek is een taal die door iedereen kan gesproken worden. Taalarme kinderen en kinderen met verschillende culturele achtergronden kennen geen grenzen in deze workshop.

Samen musiceren zorgt voor verbondenheid tussen de kleuters!

Inhoud activiteit
Boomwhackers zijn de felgekleurde, gestemde buizen waarmee je in teamvorm percussieve melodieën kan spelen. Door hun originaliteit en laagdrempeligheid zijn Boomwhackers al meermaals internationaal bekroond.

Via beweging op de muziek en beeldrijke spelletjes maken de kleuters spelenderwijs kennis met samenspel, toonhoogte, ritme, tempo, volume en dynamiek. De begeleid(st)er heeft uitgebreide ervaring met deze inhoud en leeftijdsgroep, en weet de sessies zo op te bouwen dat de deelnemers steeds actief en geboeid blijven.

Elk kind krijgt de kans om kort apart te musiceren en z’n eigen invulling te geven. We werken weliswaar met duidelijke voorbeelden en opdrachtjes, maar de begeleid(st)er speelt in op de inbreng van de kleuters, en zorgt dat iedereen aan bod komt.

Maar ook het samenwerken om tot een geheel te komen is erg leerrijk, want enkel door te luisteren naar elkaar kan je muziek maken met de boomwhackers!

De kleuters leren verder dat muziek niet altijd uit “normale” instrumenten moet komen, ook met een gewone buis kan je muziek maken. Ze ontdekken overigens dat je niet enkel geluid uit de buizen haalt door er op te kloppen, maar ook door er door te blazen, de buis op de grond te laten vallen, … De verbeelding van de kleuters wordt geprikkeld, en ze worden gestimuleerd om creatief om te gaan met geluiden en muziek.

Prijs
Dit is één van de activiteiten die je kan boeken in het kader van het Kleutermenu/Buitengewoonmenu. Voor vier activiteiten betaalt de school € 200 per klas van maximaal 30 leerlingen. Dankzij een tussenkomst van de stad Antwerpen is dit een pak minder dan wanneer je deze vier activiteiten afzonderlijk zou boeken

Reservatie
Wil je deze activiteit boeken voor het Kleutermenu of het Buitengewoonmenu, klik dan vanaf 6 mei, 12 uur, op de knop 'Schrijf hier in' en vermeld bij de inschrijving duidelijk dat je de activiteit boekt in het kader van het Kleutermenu/Buitengewoonmenu.

Buitengewoonmenu
Deze activiteit staat open voor leerlingen van het Buitengewoonmenu. Elk van de types van het buitengewoon onderwijs vraagt een andere aanpak. Wij raden daarom aan om contact op te nemen met de partner om te bespreken of hij/zij op maat van jouw klasgroep kan werken.

Spelenderwijzer heeft ruime ervaring met Buo.

Tijdsduur
Deze activiteit duurt 50 minuten.
Meerdere sessies van telkens een lesuur op één dag mogelijk. 
Verwachtingen van de school
  • (Beetje) hulp bij uitladen is welkom maar niet noodzakelijk
  • Minimaal één leerkracht aanwezig tijdens de activiteit
  • Tijdens de workshop volgt de klasleerkracht gewoon mee zoals de kleuters. Indien er plots één of ander probleem opduikt met een kleuter zal de klasleerkracht hierop ingaan zodat de workshop-begeleid(st)er de workshop niet hoeft stil te leggen en gewoon kan verder werken met de andere kleuters.
  • Indien alle stoelen en tafels aan de kant volstaat een klaslokaal, maar toch liever een aparte ruimte met fijne akoestiek.
Voor - of natraject

Er bestaat een aansluitende workshop die verder bouwt op de opgedane ervaring van deze activiteit, namelijk creatief musiceren en/of kleuterpercussie op djembés

Er bestaat een educatief pakket met extra informatie, namelijk leen esfiche met aanvullende ideeën en kleine activiteiten rond percussie en expressie in de klas. De kleuters kunnen ook op zoek naar “dingen die geluid maken” en we geven tips om het principe van lage en hoge tonen verder te onderzoeken met een snel te maken flessenxylofoon, toetertjes van verschillende lengtes,…We geven tenslotte graag tips indien de school deze (goedkope!) instrumenten zelf wil aankopen en verder gebruiken in de klas.

Onze activiteit kadert in een bestaande leerlijn, namelijk alle ontwikkelingsdoelen van de onderdelen muziek en attitudes, en van beweging het ontwikkelingsdoel “spontaan meebewegen op muziek”. 

Thema's
  • Cultuur
  • Muziek