Voorstelling “Kitty wil knallen” Kleutermenu

Cultuuractiviteit van het Kleutermenu/Buitengewoonmenu '19 - '20

Georganiseerd door

Duurtijd

60 uur

Locatie

  • Op je school

Geschikt voor

  • Kleuteronderwijs: 3

Beschikbaarheid

  • Hele schooljaar beschikbaar

Prijs

  • Gratis

Een uiterst interactieve voorstelling op de grens tussen wetenschappen & techniek, acrobatie & clownerie die de verbazing en verbeelding prikkelt!

  • Kitty werkt in een circus als acrobate maar wil dolgraag optreden als goochelaar. Ze droomt van een spetterende goochelshow vol muziek, acrobatie en speciale effecten, maar echte goochelaars verklappen natuurlijk nooit hun trucs. Als ze op bezoek is bij haar vriend professor Prietpraat, krijgt ze plots een idee: als ze nu eens enkele proefjes verwerkt in haar voorstelling? Die kunnen toch ook verrassend en spectaculair zijn? Samen met de professor zoeken ze uit welke experimenten geschikt zijn voor haar voorstelling. Welke proeven wekken verbazing, en hoe maak je ze spectaculairder? Gelukkig zitten er een stel kleuters in de zaal die mee kunnen nadenken...  Maar enkel goochelen is niet voldoende natuurlijk! Samen met de kleuters gaan Kitty en de professor op zoek naar dingen die geluid maken en proberen ze uit hoe ze daar muziek mee kunnen spelen. Er wordt gegoocheld met wetenschappen, we halen acrobatische toeren uit en voor Kitty het beseft heeft ze een prachtige voorstelling klaar…
  • Voorstelling uitgewerkt door een actrice/zangeres met uitgebreide ervaring in kleutervoorstellingen en een acteur/muzikant gespecialiseerd in wetenschapseducatie.
  • Voorstelling maakt gebruik van elementen uit theater, humor en onverwachte effecten, aanspreken van de verbeelding, onderzoekend leren, muziek als middel om je uit te drukken, …
  • De acteurs spelen voortdurend in op de reacties van de kleuters en laten ruimte voor vragen én onverwachte reacties. Elke kleuter mag zijn inbreng geven. Ze maken met muziek met gekke dingen, en assisteren bij de “goocheltrucs”.
  • De kleuters zien op zeer geanimeerde wijze dat je met dagdagelijkse dingen soms onverwachte resultaten kan bekomen. Ze leren “out of the box” te denken en krijgen de kans om actief deel te nemen aan de voorstelling. Wat ze zien tijdens de voorstelling zal zeker nog lang blijven hangen.
  • de kleuters worden niet overdonderd met informatie, de focus ligt volledig op prikkelen en nieuwsgierigheid opwekken, creatief meedenken. Er worden geen moeilijke woorden gebruikt, het verhaal is op maat van kleuters gebracht. Ook het muzische deel is erg vrij en onderzoekend.

Tot vier klassen wordt één voorstelling voor alle klassen samen gegeven, indien meer klassen spelen we een extra voorstelling.

Opbouwtijd ongeveer een uurtje, dus liefst niet starten op het eerste lesuur.

Prijs
Dit is één van de activiteiten die je kan boeken in het kader van het Kleutermenu/Buitengewoonmenu. Voor vier activiteiten betaalt de school
€ 200 per klas van maximaal 30 leerlingen. Dankzij een tussenkomst van de stad Antwerpen is dit een pak minder dan wanneer je deze vier activiteiten afzonderlijk zou boeken.

Reservatie
Wil je deze activiteit boeken voor het Kleutermenu of het Buitengewoonmenu, klik dan vanaf 6 mei, 12 uur, rechts op de knop 'Schrijf hier in' en vermeld bij de inschrijving duidelijk dat je de activiteit boekt in het kader van het Kleutermenu/Buitengewoonmenu.

Maximum aantal deelnemers 4 klassen, ongeveer 100 kleuters.

50-60 minuten (afhankelijk van de interactie).

Deze activiteit staat open voor leerlingen van het Buitengewoonmenu. Elk van de types van het buitengewoon onderwijs vraagt een andere aanpak. Wij raden daarom aan om contact op te nemen met de partner om te bespreken of hij/zij op maat van jouw klasgroep kan werken.

  • (beetje) hulp bij uitladen is welkom
  • Minimaal één leerkracht/klas aanwezig tijdens de activiteit
  • Omdat het een interactieve voorstelling is, vragen we vriendelijk dat de leerkracht zoveel mogelijk betrokken is bij de voorstelling. Dat helpt om voor de kleuters een veilige omgeving te creëren zodat ze voldoende vertrouwen hebben om mee te doen, wat de beleving zeer ten goede komt!
  • Graag een aparte, grotere ruimte met fijne akoestiek, al passen we ons steeds aan de omstandigheden aan.
  • Er bestaat een aansluitende workshop die verder bouwt op de opgedane ervaring van deze activiteit, namelijk “De Proefmobiel” = interactieve demo rond kleine experimenten met dagdagelijkse voorwerpen die in de klas kunnen gedaan worden.
  • Er bestaat een educatief pakket met extra informatie, namelijk lesfiche met aanvullende proefjes die in de klas kunnen gedaan worden.
  • Onze activiteit kadert in een bestaande leerlijn, namelijk Elementen uit domein “beeld” (visuele waarneming, materiaalgevoeligheid door experimenteren,..), “muziek”, “Drama” (in voortdurende interactie met de kleuters), “beweging” en “attitudes”. Daarnaast komen (hoewel zonder te felle nadruk omwille van de toegankelijkheid) enkele ontwikkelingsdoelen “wetenschappen en techniek” aan bod: verschil onderscheiden in geluid en kleur, een experimenterende aanpak tonen, nadenken over technische systemen.

Proefje, experiment, hoger/lager (in de zin van toonhoogte, te vereenvoudigen tot “meer piepen” en “meer brommen”), wetenschappen.