Workshop Emoties in Beweging

Tijdens de Workshop Emoties in Beweging leren de kleuters hoe ze gedachten en gevoelens kunnen uitdrukken. Niet met woorden maar met het hele lichaam. (Kleutermenu/Buitengewoon menu schooljaar 2020-2021)

Schrijf nu in

Georganiseerd door

Duurtijd

100 minuten

Locatie

  • Op je school

Geschikt voor

  • Kleuteronderwijs: 3

Beschikbaarheid

  • Hele schooljaar beschikbaar

Prijs

Tijdens de Workshop Emoties in Beweging leren de kinderen hoe ze gedachten en gevoelens kunnen uitdrukken. Niet met woorden maar met jet hele lichaam.
We vertrekken van de 4 grote emoties: blij, bang, boos & bedroefd. Deze vormen de rode draad tijdens de speelse oefeningen en bewegingsimprovisaties. De kinderen worden gestimuleerd om hun eigen ervaringen om te zetten in beweging. De kleuters ontdekken ook de bewegingsmogelijkheid van hun lichaam tijdens deze bewegingsles. Zo krijgt elk kind de kans om zich uit te uiten!

Minimum 4 deelnemers per workshop/per docent
Maximum 25 deelnemers per workshop/per docent
Er kunnen verschillende klassen tegelijkertijd deelnemen. Er worden dan meerdere docenten ingezet.

150 euro kost workshopdocent

20 euro transportkost 0 euro BTW (Vrijgesteld van BTW volgens art. 44, par. 2,4° (onderwijs))

Totaal 170 euro voor een klas van maximum 25 kinderen.

2 lesuren (100 minuten) met een pauze (aangepast aan de speeltijd)
1e lesuur – Fase 1 tem 2

2e lesuur – Fase 3 tem 5
Een langere workshop biedt meer tijd en ruimte voor verdieping en exploratie. Bij de invulling van de workshop wordt rekening gehouden met een juiste verdeling van de energie en met de aandachtspanne van de doelgroep.
De pauze biedt de nodige rust en opfrissing.

 

De doelstelling van de workshop:
*de kinderen stimuleren om zichzelf uit de drukken door middel van beweging
*de kinderen nieuwe bewegingsmogelijkheden van hun lichaam laten ontdekken
De workshop wordt opgedeeld in verschillende fases om de doelstelling te bereiken.

Fase 1:
*Kennismaking
*Gewenning aan lichaamscontact met anderen
*Vertrouwen creëren in zichzelf, de andere deelnemers en de workshopbegeleider
*Fysieke opwarming
Methodieken in fase 1: elementen uit kinderyoga, contactoefeningen, opwarmingsoefeningen (zoals wandelen, lopen, gewrichten losmaken, ...), Sherborne, ...

Fase 2:
*Ontdekkingsfase
*Kennismaking met de basisbeginselen van beweging (lichaam, dans, tijd en ruimte)
*Kennismaking met de 4 grote emoties
Methodieken in fase 2: verschillende spelletjes, oefeningen en improvisaties uit de vakliteratuur (Nelson’s Dagboek, Boeken van Paul
Rooyackers, ...), oefeningen uit de creatieve therapie, visualisaties, Laban bewegingsleer, ...

Fase 3:
*Verdieping
*Expressie en communicatie
Alle ontdekkingen van fase 2 worden verder uitgediept in fase 3.
De kleuters zullen in groepjes werken zodat er ook naar elkaar gekeken kan worden.
Methodieken in fase 3: idem als in fase 2, + bevraging, observatie en herhaalbaar maken van sommige bewegingen

Fase 4:
*Cooldown en relaxatie
Methodieken in fase 4: eenvoudige stretchoefeningen, elementen uit kinderyoga, relaxatieoefeningen

Fase 5:
*Evaluatie en feedback op kindermaat

Actieve aanwezigheid en medewerking van een leerkracht is vereist.
Leerlingen met specifieke noden ondersteunen.
Onze workshopdocent ondersteunen waar nodig.

Thema's
  • Cultuur
  • Dans
  • Theater
  • Mens & maatschappij
  • Samenleven
  • Sterk in je schoenen, goed in je vel