Workshop Muziekinitiatie

Tijdens een workshop muziekinitiatie maken de kleuters kennis met de wondere wereld van muziek.(Kleutermenu/Buitengewoon menu 2020-2021)

Schrijf nu in

Georganiseerd door

Duurtijd

100 minuten

Locatie

  • Op je school

Geschikt voor

  • Kleuteronderwijs: 3

Beschikbaarheid

  • Hele schooljaar beschikbaar

Prijs

Tijdens een workshop muziekinitiatie maken de deelnemers kennis met de wondere wereld van muziek. Op een speelse manier worden de bouwstenen van muziek aangereikt: tijd, klank en ritme.
We ontdekken onze stem en zingen hoog, laag, zacht, luid, solo en samen. Samen luisteren we naar geluiden, naar muziek, naar elkaar. We leren muziekinstrumenten herkennen en ontdekken de bijzondere klanken die ze kunnen maken. Samen met muziekdocent gaan we bewegen, dansen en dirigeren. We maken een instrument van ons eigen lichaam.

Minimum 4 deelnemers per workshop/per docent
Maximum 25 deelnemers per klas/per workshop/per docent
Er kunnen verschillende klassen tegelijkertijd deelnemen. Er worden dan meerdere docenten ingezet.

150 euro kost workshopdocent

20 euro forfaitaire transportkost

0 euro BTW (Vrijgesteld van BTW volgens art. 44, par. 2,4° (onderwijs))

Totaal 170 euro voor een klas van maximum 25 deelnemers.

2 lesuren (100 minuten) met een pauze (aangepast aan de speeltijd)
1e lesuur – Fase 1 tem 2
2e lesuur – Fase 3 tem 5

Een langere workshop biedt meer tijd en ruimte voor verdieping en exploratie. Bij de invulling van de workshop wordt rekening gehouden met een juiste verdeling van de energie en met de aandachtspanne van de doelgroep.
De pauze biedt de nodige rust en opfrissing.
 

De doelstelling van de workshop:
*exploreren van de bouwstenen van muziek (tijd, klank en vorm)
*de kinderen een fijne zang en muziek ervaring geven zodat ze in de toekomst meer initiatief tonen om te zingen of zelfs een instrument te bespelen

De workshop wordt opgedeeld in verschillende fases om de doelstelling te bereiken.
Fase 1: 
*Kennismaking 
*Vertrouwen creëren in zichzelf, de andere deelnemers en de workshopbegeleider 
*Fysieke opwarming
*Stemopwarming
Methodieken in fase 1: contactoefeningen, fysieke opwarmingsoefeningen, Sherborne, ademhalings en stemopwarmingsoefeningen

Fase 2:
*Ontdekkingsfase
*Kennismaking met de bouwstenen van muziek
Methodieken in fase 2: verschillende spelletjes, oefeningen en improvisaties uit de vakliteratuur (Kris Flameng, Frits Evelein…), samenzang en samenspel, bodypercussie …

Fase 3: 
*Verdieping en integratiefase
Alle ontdekkingen van fase 2 worden verder uitgediept in fase 3. 
De kleuters zullen in groepjes werken zodat er ook naar elkaar gekeken en geluisterd kan worden.
Methodieken in fase 3: idem als in fase 2, + bevraging, observatie en herhaalbaar maken klanken

Fase 4:
*Cooldown en relaxatie
Methodieken in fase 4: eenvoudige stretchoefeningen, elementen uit kinderyoga, relaxatie oefeningen

Fase 5:
*Evaluatie en feedback op kindermaat
 

 

Actieve aanwezigheid en medewerking van een leerkracht is vereist.
Leerlingen met specifieke noden ondersteunen.
Onze workshopdocent ondersteunen waar nodig.

Thema's
  • Cultuur
  • Muziek