De Drankduivel

Met zijn autobiografische theatermonoloog ‘De Drankduivel’ sensibiliseert leraar en acteur Christophe Francken jongeren omtrent alcohol.

Schrijf nu in

Georganiseerd door

Duurtijd

Locatie

  • Op je school

Geschikt voor

  • Secundair onderwijs: 2 - 4

Beschikbaarheid

  • Deze activiteit is beschikbaar op specifieke data
  • More info

Prijs

‘De Drankduivel’ past perfect in het kader van het gemeenschappelijk funderend leerplan van de tweede graad waaraan elke school hoort te werken.

De leerlingen wonen de voorstelling bij en een aantal onder hen zullen dit ook op interactieve wijze mee theater maken. Meteen na de voorstelling vindt een nabespreking op maat van de leerlingen plaats. Dit gebeurt per klasgroep onder begeleiding van ervaringsdragers van Project Jongeren.

Alles open / Alles toe
Meer info over de groepsgrootte

Per voorstelling worden er maximaal 5 klassen toegelaten. Elke uitzondering hierop moet vooraf worden besproken met de productie. Dit om het intieme karakter van de voorstelling te bewaren maar zeker ook om de nabespreking door Project Jongeren mogelijk te maken. Zij houden de nabespreking per klasgroep waardoor de kans tot vraagstelling laagdrempelig blijft. Project Jongeren tracht, in de mate van de beschikbaarheid van de vrijwilligers voor die dag, in duo’s de nabespreking te leiden. Per duo streeft men naar ex-drankzuchtige en partner/verwant van een drankzuchtige.

In de praktijk komt dit neer op ca. 100 leerlingen per voorstelling.

Meer informatie over de periode

Van oktober t.e.m. april, telkens op maan- en dinsdag.

Meer informatie over de prijs

De uitkoopsom voor 1 voorstelling bedraagt € 950. De uitkoopsom voor 2 voorstellingen op dezelfde dag bedraagt € 1500. In deze totaalprijzen zijn alle kosten inbegrepen, geen verrassingen: – inclusief BTW – inclusief vergoeding voor de mensen van Project Jongeren – inclusief verplaatsingsonkosten (evenals voor ProJo) – inclusief auteursrechten – inclusief licht- en geluidsinstallatie. Interessant om weten is dat men een subsidie kan bekomen via het VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). Deze subsidie bedraagt zo’n € 200 en kan oplopen tot € 300, afhankelijk van de voorwaarden waaraan de organisatie/school voldoet.

Meer info over de locatie

De voorstelling kan plaatsvinden in een goed verduisterbare ruimte waar de akoestiek voldoende is voor een theatervoorstelling. Een turnzaal of sporthal is hier meestal niet voor geschikt. Bij voorkeur vindt de voorstelling plaats in een kleine theaterzaal, dit om de theaterbeleving optimaal te laten renderen.

Meer info over de duurtijd

Vanaf de leerlingen de zaal betreden tot en met ze de ruimte verlaten: 90 minuten.

De voorstelling in de voormiddag start om 9u15, de namiddagvoorstelling om 12u45.

De nabespreking neemt de rest van de voor- of namiddag in beslag, inclusief pauze na de voorstelling.

Verloop van de activiteit

Christophe kan de voorstelling op maan- en/of dinsdag brengen. Dit kan plaatsvinden op de school zelf indien men kan voldoen aan de technische vereisten of - bij voorkeur - in een lokaal CC dat plaats biedt aan minstens 75 maximum 200 mensen.

Voor- en/of natraject

Elke leerling krijgt vooraf een anonieme bevraging voorgelegd. Hierin wordt gepeild naar de ervaringen en vragen die leven bij de jongeren. Deze vragen worden tijdens de nabespreking beantwoord, zonder dat de vragen letterlijk worden voorgelezen. Op die wijze is elke jongere er zeker van dat zijn/haar vraag wordt beantwoord op discrete wijze.

De didactische bundel, die wordt bezorgd bij effectieve boeking, biedt een verscheidenheid aan werkvormen voor in de klas aan.

Verwachtingen naar leerkracht en begeleiding toe
  • Leerlingen vooraf briefen over attitude tijdens de voorstelling en nabespreking in de klas
  • Tijdens de voorstelling mengen onder de leerlingen (en dus niet met z’n allen achteraan).
  • Ingrijpen als de leerlingen de voorstelling storen dus ook bij verboden gsm-gebruik. 
  • Aanwezig en betrokken zijn tijdens de nabespreking en je in de kring zetten tenzij de infogever aangeeft dat hij/zij liever niemand bij in de klas heeft. 
  • Aanwezig blijven tijdens de hele nabespreking (ook tijdens een leswissel) om te vermijden dat de vertrouwenssfeer doorbroken wordt door het vertrek en de aankomst van iemand 'nieuw'. 
  • Infogevers vooraf op de hoogte brengen van relevante info omtrent privézaken van jongeren. Dit kan mondeling of via 'de bevraging voor leerlingen vooraf' (anoniem)
Documenten
Thema's
  • Cultuur
  • Theater
  • Mens & maatschappij
  • Mobiliteit
  • Sterk in je schoenen, goed in je vel

Gerelateerde activiteiten