Kunst en Gevoelens

Interactieve rondleiding

Schrijf je in

Georganiseerd door

Duurtijd

1 uur 30 minuten

Locatie

Geschikt voor

  • Lager onderwijs: 1 - 6

Beschikbaarheid

Prijs

  • € 6,00 per leerling

Kunstenaars zetten hun ideeën, opvattingen en gevoelens om in beeldend werk. Ook het kijken naar kunst heeft te maken met gevoelens: het kunstwerk roept een gevoel op bij de kijker.

Door samen met kinderen naar kunst te kijken, leren ze hun eigen gevoelens onder woorden te brengen, maar ook dat deze voor iedereen verschillend kunnen zijn. Kunst helpt bij het aanvoelen, herkennen, benoemen en erkennen van gevoelens. Zo vergroten kinderen hun sociale en emotionele competentie en leren ze omgaan met zichzelf en met de anderen.

Tijdens een rondleiding Kunst en gevoelens kan het thema één gevoel (met al zijn varianten) of meerdere gevoelens zijn. Door middel van taal, drama, muziek, afbeeldingen, verhalen, plastische opdrachten,... krijgen kinderen ook de mogelijkheid om hun gevoelens te uiten. Net zoals een kunstenaar dat doet met een kunstwerk.

Praktisch
Toegang tot het museum: gratis voor schoolgroepen en begeleiders
Maximaal 5 groepen op hetzelfde moment, 12 leerlingen per gids
We beschikken over een M HKAfe waar je zelf je lunch mag eten als je een drankje betaalt.

Huisregels
Zie: http://www.muhka.be/files/mhka_basis_versie_def.pdf
Verwachtingen naar de leerkracht (en/of andere begeleiders)
Om tijd te besparen, kunnen de begeleiders van de groep alvast beginnen met het opbergen van jassen en tassen met eventueel toiletbezoek en met de groepsverdeling.

Op het voorziene aanvangsuur neemt de gids de groep van de begeleiders over.

Als begeleider kan je tijdens het museumbezoek actief deelnemen in 1 groepje of het totale gebeuren volgen door de verschillende groepjes te observeren

Indien je een moeilijke groep begeleidt, vragen wij je om deze groep niet alleen te laten en de gids bij te staan.

 

Verwachtingen naar de leerkracht (en/of andere begeleiders)
Om tijd te besparen, kunnen de begeleiders van de groep alvast beginnen met het opbergen van jassen en tassen met eventueel toiletbezoek en met de groepsverdeling.

Op het voorziene aanvangsuur neemt de gids de groep van de begeleiders over.

Als begeleider kan je tijdens het museumbezoek actief deelnemen in 1 groepje of het totale gebeuren volgen door de verschillende groepjes te observeren

Indien je een moeilijke groep begeleidt, vragen wij je om deze groep niet alleen te laten en de gids bij te staan.

orem ispum lorem ipsum lorem ipsum

Voor- en/of natraject
Zie: http://www.muhka.be/files/mhka_basis_versie_def.pdf

 

Voor schoolgroepen die een rondleiding met gids aanvragen, opent het M-HKA vanaf 9u.
Graag 3 weken op voorhand reserveren.

Locatie
Thema's
  • Cultuur
  • Beeldende kunsten
Extra ondersteuning
  • Cultuurschakel