Op stap met Thomas

Op ontdekkingstocht tijdens een interactieve rondleiding met muziek, dansen, tekeningen maken en meer!

Schrijf je in

Duurtijd

2 uren 30 minuten

Locatie

Geschikt voor

  • Lager onderwijs: 1 - 2

Beschikbaarheid

  • Deze activiteit is beschikbaar op specifieke data
  • Meer info

Prijs

  • € 5,00 per leerling

Jeugdauteur Joke van Leeuwen schreef voor deze interactieve rondleiding het verhaal van Thomas neer, een jongetje dat in de 17de eeuw poseerde voor een engelenbeeldje, maar ook later verbonden bleef met de gebouwen van AMUZ.

Het verhaal van Thomas loopt als een rode draad doorheen de hele ontdekkingstocht. Via diverse opdrachten worden de kinderen betrokken bij het verhaal: ze maken tekeningen, zingen in canon, herkennen letters op oude grafstenen, maken muziek, dansen, herkennen geluiden enz.

Een klas bezoekt de voormalige kerk waarin AMUZ is gevestigd en ontdekt op een speelse manier de geschiedenis van het gebouw evenals de schilderijen en beelden die het herbergt.

Een van onze docenten neemt de groep mee op sleeptouw door fascinerende ruimten. De kinderen horen de muziek die er vroeger klonk en musiceren zelf. Een docent van De Veerman leidt het spel.

Verloop van de activiteit
09 uur/09.30 uur: aankomst

11.30 uur/12 uur: einde

Er is een pauze voorzien van 15 minuten.

Verwachtingen van de leerkracht
- groepsverdeling
- leerlingen met specifieke noden ondersteunen
- ordehandhaving indien nodig
- aandachtige aanwezigheid
Veelgebruikte woorden
abdij/klooster/kerk (gebouw)
monnik
middeleeuwen
beeldhouwen/beeldhouwer
engel
Prijs en groepsgrootte
De kostprijs is € 5 per leerling (met een minimumtotaal van € 75 per rondleiding). Een groep bestaat uit minimaal 15 en maximaal 25 leerlingen.
Meebrengen
Eigen versnapering meebrengen.
Gerelateerde eindtermen

BEELD
1.1 door middel van kunst- en beeldbeschouwing een persoonlijk waardeoordeel ontwikkelen over beelden en beeldende kunst van vroeger, van nu en van verschillende culturen.

1.2 door betasten en voelen (tactiel), door kijken en zien (visueel) impressies opdoen, verwerken en erover praten.

1.3 beeldinformatie herkennen, begrijpen, interpreteren en er kritisch tegenover staan.

1.6 tactiele, visuele impressies, ervaringen, gevoelens en fantasieën op een beeldende manier weergeven.

 

MUZIEK
De leerlingen kunnen

2.1 muziek beluisteren en ervaren, muzikale impressies opdoen uit de geluidsomgeving met aandacht voor enkele kenmerken van de muziek:

klankeigenschap & functie/gebruikssituatie.

2.2 improviseren en experimenteren, klankbronnen en muziekinstrumenten uittesten op hun klankwaarde en in een muzikaal (samen)spel daarvan gebruik maken.

2.3 openstaan voor hedendaagse muziek, muziek uit andere tijden, andere landen en culturen.

2.4 genieten van zingen en musiceren en dit gebruiken als impuls voor nieuwe muzikale spelideeën of andere aanverwante expressiewijzen.

2..5 vanuit het eigen muzikaal aanvoelen praten over het zingen en het musiceren.

MUZISCHE VORMING - ATTITUDES

De leerlingen kunnen

6.1 blijvend nieuwe dingen uit hun omgeving ontdekken.

6.2 zonder vooroordelen naar kunst kijken en luisteren.

6.3 genieten van het muzisch handelen waardoor hun expressiemogelijkheden

verruimen.

6.4 vertrouwen op hun eigen expressiemogelijkheden en durven hun creatieve uitingen tonen.

6.5 respect betonen voor uitingen van leeftijdgenoten, behorend tot eigen en andere culturen.

 

WERELDORIENTATIE MENS EN MAATSCHAPPIJ

3.8 kunnen aan de hand van een voorbeeld illustreren dat een actuele toestand, die voor kinderen herkenbaar is, en die door de geschiedenis beïnvloed werd, vroeger anders was en in de loop der tijden evolueert.

3.9 tonen belangstelling voor het verleden, heden en de toekomst, hier en elders.

Activiteit enkel beschikbaar op maandag, dinsdag en donderdag. Geef uw drie voorkeursdata door via educatie@amuz.be of 03 292 36 83. AMUZ bekijkt graag de mogelijkheden met u.

Locatie
Thema's
  • Cultuur
  • Beeldende kunsten
  • Erfgoed
  • Muziek
Extra ondersteuning
  • Cultuurschakel
  • Rolstoeltoegankelijk