Beweeg en Word Bewogen

Vertellen, dansen, zingen, tekenen … Je beweegt en je wordt bewogen door kunst.

Schrijf nu in

Georganiseerd door

Duurtijd

2 uren

Locatie

Geschikt voor

  • Kleuteronderwijs: 3
  • Lager onderwijs: 1 - 2

Beschikbaarheid

  • Hele schooljaar beschikbaar

Prijs

Alles open / Alles toe
Meer info over de groepsgrootte

De aanbevolen groepsgrootte is 12 kinderen, de maximale groepsgrootte is 15 kinderen. Er is geen minimum aantal deelnemers, maar de vergoeding van de gids (100 euro) blijft hetzelfde ook al zouden er minder kinderen deelnemen. 

Meer informatie over de prijs

De kostprijs per groep is 100 euro voor een rondleiding van 2u.

Je boekt je bezoek via het contactformulier op onze website.

Door de grote drukte raden we je aan om je bezoek minstens een maand op voorhand in te plannen.

Meer info over de locatie

De gids wacht jou en je groep op in de onthaalruimte van het museum. Je kunt deze ruimte binnenwandelen via de ingang aan de linkervoorzijde van het museum. De ingang wordt aangeduid aan de hand van zwarte borden.

Met Dynamo op Weg kan je gratis met het openbaar vervoer naar het museum. Vraag je gratis rit hier aan: https://www.cultuurkuur.be/subsidies/dynamo-op-weg

Meer info over de duurtijd

Een bezoek duurt maximaal 2u en houdt rekening met een 30-tal minuten voor toiletbezoek, koekje eten, bezoek aan vestiaire enz.

Toegankelijkheid

Onze rondleidingen zijn steeds rolstoeltoegankelijk. In geval van slechtziende/blinde of slechthorende/dove kindjes neem je best even contact op. Dan kijken we of we een rondleiding op maat kunnen aanbieden. 

Verloop van de activiteit

De rondleiding zit vol afwisseling en speelt in op verschillende talenten van kinderen. Waar de ene verbaal sterk is, is de andere misschien beter in dingen ontdekken en aanduiden in de schilderijen of fantaseren, motorische handelingen, inleven of samenwerken om iets nieuws te maken, etc…

Ook al zet de rondleiding in op taalbevordering (met ook ruimte voor andere talen dan het Nederlands, of uitgevonden klanken), toch is er voldoende afwisseling met niet-talige opdrachten om elk kind de kansen te geven de eigen sterktes te ontdekken en het zelfvertrouwen te doen groeien. Onze gidsen stimuleren alle kinderen om dingen te delen, zijn geduldig en tonen ook waardering voor elk van die bijdragen.

De rondleiding zet heel erg in op samen kijken naar de kunstwerken en er van alles in ontdekken, waardoor de kleuters hun visuele waarneming en beeldend geheugen versterken en vergroten. In dialoog met de gids en elkaar leren ze kleur, lijn, vlak, ritme, vorm en versiering onderscheiden. De kinderen tasten in een zakje met allerlei verschillende materialen (zachte fluwelen stof in, stukje hout, stukje marmer, stukje staal, pluimen, een steentje,...) en op basis van het gevoel plaatsen ze het in ofwel het oude ofwel het moderne museum. Zo ontwikkelen ze materiaalgevoeligheid door te exploreren en te experimenteren.

Door middel van creatieve doe-opdrachten zoals tekenen, een 3D stilleven maken met bestaande objecten en een canvas uittekenen op de vloer met kleurrijke linten waarbinnen ze zelf het beeldend werk naar dans en beweging omzetten leren de kleuters verschillende beeldende, technische middelen aanwenden en samen gebruiken om tot beeldend (en dansend + muzikaal!) werk te komen. Ze improviseren ook met klank, stem en lichaam door een schilderij van Alechinsky(met heel veel beweging, kleuren en gekke vormen/wezens) om te zetten naar klanken, en dan van klank naar beweging.

Tijdens een activiteit bij een schilderij van Ensor mogen ze zich aan de hand van maskers inleven in personages en het schilderij uitbeelden. De rondleiding heeft oog voor waarneming, scherpt de verbeelding van de kleuters aan en stimuleert hen om persoonlijke aanknopingspunten te vinden in de kunstwerken en de museumomgeving. Het hele museumbezoek is één groot avontuur waarin al hun verschillende zintuigen aangesproken worden, hun verschillende talenten een plaats krijgen, en ze vooral plezier mogen hebben en zichzelf mogen uitdrukken tijdens tal van creatieve doe-opdrachten.

We zetten volgende werkvormen in tijdens de rondleiding: 

  • inleven,
  • creëren,
  • observeren,
  • begrijpen,
  • exploreren,
  • reflecteren,
  • in dialoog gaan.

 

 

Verwachtingen naar leerkracht en begeleiding toe

De leerkracht of begeleider vergezelt de gids doorheen de rondleiding. De gids zal vragen om bij verplaatsing van zaal naar zaal de groep bij elkaar te helpen houden. De leerkracht hoeft geen materiaal uit te delen en wordt niet verondersteld om extra ondersteuning te bieden los van het bij elkaar houden van de groep. 

Huisreglement

De gids overloopt de museumregels met de groep aan het begin van het bezoek:

- niet eten of drinken in de museumzalen

- steeds bij de groep blijven

- de kunstwerken niet aanraken

Zingen, dansen, tekenen - dat mag wel! 

Locatie
Thema's
  • Cultuur
  • Beeldende kunsten
  • Sterk in je schoenen, goed in je vel
Extra ondersteuning
  • Rolstoeltoegankelijk

Gerelateerde activiteiten