De eerste voorstelling kan ten vroegste beginnen vanaf 10u30 omdat er heel wat moet worden klaargezet qua techniek.
WOI zou de oorlog moeten geweest zijn die alle oorlogen zou stoppen. Jammer genoeg is het antwoord van de leerlingen in de zaal altijd een duidelijke njet en daarom stopt onze voorstelling lang niet bij deze oorlog.
Andere oorlogen komen aan bod zoals de Tweede Wereldoorlog die bijvoorbeeld in Antwerpen lelijk huisgehouden heeft. Een lied over het gebombardeerde Mortsel op 5 april 1943 en hoe de gevolgen daarvan nog tot nu te voelen zijn, wordt door Lien gezongen, in het Antwerps.
Ook de actualiteit komt aan bod, om vervolgens te eindigen met een oproep tot vrede.
Lien & Bart begeleiden zichzelf op accordeon, fluiten, piano en gitaar en schreven alle teksten en muziek zelf.
Het doel is om jongeren en kinderen de gevolgen van oorlog te leren begrijpen. Kinderen en jeugd leren begrijpen dat de gevolgen van oorlog jarenlang blijven duren en invloed hebben op meerdere generaties.
We willen de kinderen kritisch laten nadenken en hun inlevingsvermogen opwekken door bijvoorbeeld te vertellen over hoe jong de soldaten soms zijn die in een oorlog gaan vechten. De kinderen leren creatief denken door vragen als: 'wat zou jij doen om niet te moeten gaan vechten?' of 'Wat zou je met deze lege obus-huls nog kunnen doen?'. Hier komen de meest creatieve antwoorden op.
Kinderen leren over geschiedenis op een speelse manier en leren ook over de geschiedenis van hun dorp of hun school, wat ook dit komt aan bod in elke voorstelling. (met eventuele oude foto's ook).
Ook op muzikaal vlak leren leerlingen bij, want ze zien live instrumenten en horen live muziek spelen. Dit draagt sterk bij tot hun algemene culturele ontwikkeling.
Technisch is de voorstelling ook heel interessant, omdat er wordt uitgelegd hoe de materialen in elkaar zitten en waarvan ze gemaakt zijn. Dit is in technische richtingen altijd extra boeiend.
Op sociaal vlak leert het jonge publiek dat ze iedereen moeten respecteren zoals ze zijn. Ze leren begrip opbrengen voor leeftijdsgenoten (eventueel ook uit hun klas of school) die het moeilijk hebben of die oorlog van dichtbij gezien hebben.
Dit wordt allemaal meegegeven via een concert met liedjes en tussendoor worden de verhalen verteld. Leerlingen kijken, maar er worden ook vragen gesteld aan het publiek en er wordt zeer interactief gewerkt.
Na de voorstelling mogen de leerlingen authentiek oorlogsmateriaal - zoals een bajonet-rap, een obus die de mensheid geen kwaad wilde doen - van dichter bekijken en zelfs vastpakken.