Onderwijs Antwerpen test momenteel een nieuwe aanpak uit om scholen beter te ondersteunen bij fietseducatie. Daarvoor loopt een pilootproject bij enkele scholen. Lees er hier meer over.
Zich veilig kunnen verplaatsen met de fiets in het verkeer is niet enkel een leerdoel van de basisschool. Het is ook een heel belangrijke vaardigheid die het dagelijks leven, de schoolloopbaan en de vrijetijdsbesteding van de Antwerpse leerlingen sterk kan verrijken. Zeker bij de overstap van lager naar secundair, kan het veilig fietsen van een leerling heel wat extra mogelijkheden bieden.
We stellen echter vast dat de huidige aanpak rond fietseducatie voor het basisonderwijs, onvoldoende doeltreffend is.
Enerzijds kan slechts een (te) beperkt deel van de scholen deelnemen aan de fietsklassen. Het zijn vaak ook telkens dezelfde scholen die jaarlijks met hun verschillende klassen deelnemen.
Anderzijds speelt het huidige aanbod ook onvoldoende in op de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het grootste deel van de leerlingen die deelneemt aan de fietsklassen, haalt ook effectief het betrokken brevet. De leerlingen die niet (voldoende) kunnen fietsen, hebben echter onvoldoende met het huidige aanbod. Er is voor hen ook geen bijkomend aanbod om hen echt bij te werken tot het gewenste niveau van fietsvaardigheid.
Ten laatste stellen we vast dat er ook te weinig ingezet wordt op basisfietsvaardigheid: van in de kleuterklas kan via de loopfiets de belangrijke basis voor een goede fietsvaardigheid gelegd worden.
We ondersteunen scholen bij het zelf geven van fietslessen op school en dit vanaf de kleuterschool. Onze leidraad is de leerlijn leren fietsen van de VSV. We vragen de scholen ook om op schakeljaren de fietsbrevetten van de VSV af te nemen. Voor de leerlingen die het verwachte brevet niet halen, bieden we ondersteuning op maat door middel van remediërende fietslessen door een externe partner. Deze gaan bij voorkeur door op of vlak bij school, aansluitend op de schooltijd. Afhankelijk van de noodzaak, kunnen dit 1 of meerdere lessen zijn.Â
We ondersteunen scholen op didactisch en logistiek vlak: teach the teacher, fietsen ter beschikking stellen, op zoek gaan naar partners voor fietsenstalling, fietsherstel,...
We testen dit uit bij enkele basisscholen in Antwerpen. Ook volgend schooljaar willen we dit verder uittesten en evalueren of deze aanpak haalbaar is voor scholen, of ze effectief is, welke ondersteuning en randvoorwaarden we moeten bieden.
Vind je leren fietsen belangrijk maar weet je niet goed hoe dit aan te pakken?
Heb je interesse om mee te werken? Of gewoon nog extra vragen?
Contacteer ons via onderwijsenverkeer@antwerpen.be