Woordmonsters - Creatieve workshop rond taal

Gekke woordmonsters snoepen en smullen ons de letters en woorden uit de mond! Een inspirerende beeldende activiteit rond taal (en poëzie)

Schrijf nu in

Georganiseerd door

Duurtijd

  • 2 uren

Locatie

  • Op je school

Geschikt voor

  • Kleuteronderwijs: 3
  • Lager onderwijs: 1 - 4

Beschikbaarheid

Prijs

In deze uitdagende workshop worden de kinderen geprikkeld en gebruiken ze al hun fantasie om leuke woordmonsters te bedenken.

Deze zetten ze om in een collagetekening, waarbij aandacht wordt gegeven aan details, compositie en bladinvulling. Op het niveau van de leerling leren ze over kleuren, vormen, taal/poëzie en hoe schaduw/licht werkt. Hierbij worden heel concrete tips gegeven aan elke leerling om zijn/haar kunstwerk tot een hoger niveau te tillen.

Op het einde houden we een magisch toonmoment waarbij hun woordmonsters in het groot op de muur geprojecteerd worden. Een mooi moment om te reflecteren én plezier verzekerd!

" Deze inspirerende workshop laat elk kind de voldoening ervaren van iets te kunnen, te hebben bijgeleerd en trots te zijn op het resultaat! "

 

Alles open / Alles toe
Meer informatie over de periode

Te reserveren voor maandagen of vrijdagen.

Meer informatie over de prijs

1 workshop kost 220 euro. Bestel je 2 workshops op dezelfde dag, dan kosten de workshops maar 180 euro. De prijs is exclusief BTW, vervoersonkosten en materiaalkosten. Het materiaal kan ook door de school zelf voorzien worden.

Doelstellingen van de workshop

Impressiemoment:

  • leerlingen leren zich door een verhaal & beeldmateriaal laten inspireren
  • leerlingen leren hun fantasie te gebruiken

Experimenteren/exploreren/vormgeven:

  • leerlingen leren verschillende materialen kennen en gebruiken
  • leerlingen leren rekening te houden met de compositie van hun tekening
  • leerlingen leren rekening te houden met hun bladinvulling
  • leerlingen leren aandacht hebben voor details
  • leerlingen leren kleuren en vormen benoemen en herkennen
  • leerlingen leren de letters herkennen en schrijven
  • leerlingen leren wat poëzie is en dit toe te passen op het niveau van hun klasgraad

Reflectiemoment:

  • leerlingen leren wat schaduw is en licht
  • leerlingen leren te reflecteren, hun mening te vormen en te beargumenteren
  • leerlingen leren luisteren naar elkaar
Voor- en/of natraject

Indien sommigen een achterstand hebben, extra duiding nodig hebben, anderstalig zijn, … kan dit op voorhand besproken worden. De lessen worden gedifferentieerd. Ieder kind kan op zijn eigen tempo bepaalde dingen ontdekken/leren.

Samen met de leerkracht vindt op voorhand een verkennend gesprek plaats (via mail of telefoon).
Ook kan er binnen een bepaald thema gezocht worden naar een haalbaar project.
Er worden tips gegeven bij welke thema's de opdracht kan aansluiten.
Achteraf wordt er aandacht besteed aan feedback van zowel de kinderen als de leerkracht.

Daarnaast kunnen de leerkrachten ook een bijscholing bestellen die de leerkrachten inspiratie geeft en handvaten om zelf creatief aan de slag te gaan. Wil je graag meer info over deze bijscholing voor leerkrachten? Kijk gerust op https://lynnbruggeman.be/workshops-voor-volwassenen/ of stuur een mailtje naar contact@lynnbruggeman.be.

Verwachtingen naar leerkracht en begeleiding toe

De leerkracht staat actief mee voor de klas ivm begeleiding, veiligheid, ...
Daarnaast wordt de leerkracht uitgenodigd om de klas te observeren en zelf ideeën op te doen.

Huisreglement

We hebben geen huisreglement, wel een filosofie:

  • Het idee van de workshops is om kinderen én leerkrachten te inspireren met verfrissende, speelse en uitdagende beeldateliers. Het zijn ontdekkingstochten waarbij vaak het experiment en het spelplezier voorop staan.
     
  • Op de workshops hoeven geen leeftijden te staan. Jong of oud, iedereen kan uit de workshops plezier halen. Op creëren en inspireren staat geen leeftijd. (Bij elke workshop kan een andere leeftijd dus besproken worden.)
     
  • Fouten maken is ok. De druk ligt vaak hoog voor kinderen. We leren met vallen en opstaan. Kunst kent geen juist of fout. Integendeel, vaak zijn we geïnspireerd door iets wat niet loopt zoals we het in ons hoofd hadden. Creëren is een proces en dat proces is veel belangrijker dan een mooi resultaat.
     
  • Buiten de lijntjes kleuren. Er is niets leuker dan experimenteren met het materiaal of een techniek. Het onderzoek, wat je ermee kan en wat niet, maakt het net interessant. Niet iemand die ons zegt wat we ermee moeten doen. Geef hier ruimte voor. Zo leer je kinderen breder denken. Denk out of the box. Alles kan.
Extra informatie voor scholen

Ben je nog op zoek naar meer fijne creatieve opdrachten om met je klas te doen?
Bekijk dan hier  'Vuile vingers', het dikke doe-boek boordevol inspirerende & creatieve workshops. 

Wil je op de pedagogische studiedag je leerkrachtenteam een inspirerende namiddag bezorgen?
Daar vind je hier meer info over. 

Thema's
  • Beeldende kunsten
  • Tweede taal
  • Nederlands

Gerelateerde activiteiten