Coolturen!

Via groepsspelen inzichten verwerven in verschillende culturen en leren omgaan met verschillen, vooroordelen, discriminatie... 

Schrijf nu in

Georganiseerd door

Duurtijd

  • 100 minuten

Locatie

  • Op je school

Geschikt voor

  • Secundair onderwijs: 5 - 7

Beschikbaarheid

  • Hele schooljaar beschikbaar

Prijs

Deze actieve workshop combineert inzicht in diversiteit en andere culturen en gewoontes op een laagdrempelige manier met zélf ervaren en uitwisselen van meningen en ervaringen met de andere spelers.

De actieve groepsspelen zijn erop gericht om intercultureel leren mogelijk te maken.

Intercultureel leren? Wat is in hemelsnaam intercultureel leren? Misschien bestaat er op dat vlak nog wat onenigheid, maar 1 ding is zeker: iedereen krijgt ermee te maken, of je nu wil of niet. En je hoeft helemaal geen verre reizen te maken om dat te ervaren. Intercultureel leren is niet alleen noodzakelijk, maar het is ook erg boeiend en leuk. En of je nu ‘punaise’ zegt of ‘duimspijker’, het belangrijkste is dat je poster tegen de muur blijft hangen, of niet soms?

Alles open / Alles toe
Meer info over de groepsgrootte

Ideaal voor 8 tot 20 deelnemers

Meer informatie over de prijs

We hanteren voor dit spel een prijs van €180 per speltrainer en rekenen daarnaast ook een vervoers- en een verplaatsingskost aan van €0,40 per km en per speltrainer. Voor aansluitende spelsessies krijg je 30% korting.

Verloop van de activiteit

In deze actieve workshop vergelijken we culturen met een ui (cultuurmodel van Hofstede). Het helpt je om bewust te worden van de eigen cultuur en waarom het soms confronterend is wanneer we in contact komen met andere culturen. 

De culturele ui:

Een cultuur ontdekken kan je vergelijken met het pellen van een ui. Er zijn eerst 4 lagen waar je door moet voor je aan de kern van de cultuur komt. Bij een eerste ontmoeting is de kern meestal onzichtbaar. Hoe dieper je in de ui komt, hoe moeilijker het is om die laag te veranderen. 

  • 1ste laag (buitenste laag): uiterlijke, zichtbare kenmerken
  • 2de laag: talen en symbolen, ook nog zichtbaar
  • 3de laag: rituelen, zijn ook nog zichtbaar, maar niet altijd herkenbaar
  • 4de laag: helden, met wie identificeer ik mij? 

Kern: waarden en normen, bepaald door opvoeding (ouders), onderwijs en omgeving

We vertrekken voor elke laag vanuit korte en eenvoudige groepsspelen (bv. 'Iedereen die…', 'Wie ben ik?', 'Pictionary', 'Kwinkslag' …).

Het maakt de spelers op een ervaringsgerichte manier bewust van de eigen cultuur en waarom het soms confronterend is wanneer we in contact komen met andere culturen. Op deze manier krijgen de spelers inzicht in het Hoe?, Waarom?, Wat? … van bepaalde reacties, gedragingen en gevoelens.

Verwacht geen ellenlange theoretische uitleg, maar zelf ontdekken en op zoek gaan naar (andere) inzichten over waarden en waardeverschillen via korte spelen.

Thema's
  • Mens & maatschappij
  • Samenleven

Gerelateerde activiteiten