@HetisMick123

Theater in de klas! Door middel van interactieve opdrachten worden de kinderen een belangrijk onderdeel van een groot avontuur.

Schrijf nu in

Duurtijd

  • 55 minuten

Locatie

  • Op je school

Geschikt voor

  • Kleuteronderwijs: 3
  • Lager onderwijs: 1 - 5

Beschikbaarheid

  • Hele schooljaar beschikbaar

Prijs

Caro komt de klas binnen. Snel! Ze heeft videocontact nodig met haar vriend Mick.  Haar auto doet het niet meer, dus ze zit vast. Mick zit ergens in de jungle en hij heeft haar hulp nodig. Mag ze de computer in de klas even gebruiken om te videobellen?

De kinderen worden meegezogen in een avontuurlijk verhaal waarbij Caro en Mick op zoek gaan naar het medaillon van hun opa Charles, die vroeger een echte piraat was. In dat medaillon zou namelijk een geheime code verstopt zitten om het geheime schrift van hun opa te ontrafelen. En die code willen ze gebruiken om een oude brief te ontcijferen.

Maar hé... kennen (een deel van) de kinderen Mick niet al? Juist ja!
Want zij volgen hem al een tijdje op sociale media als Noordpoolreiziger. WAANZIN! Wat goed dat Caro net op deze school terechtgekomen is. Deze kinderen zullen wellicht een grote meerwaarde zijn voor het onderzoek.

 

"Theater waarbij je gaat nadenken, is theater waar je van leert."

De kinderen worden meegezogen in een talig verhaal met twee vertellers (1 live/1 online), waarbij ze door middel van verhalen te beluisteren en interactieve doe-opdrachten deel worden van het grotere theaterverhaal. Kinderen worden aangespoord om het verhaal te verwerken en om emoties en creatieve oplossingen voor de personages een taal te geven. De voorstelling is zeer leerrijk (over de natuur), maar zet vooral in op het herkennen en begrijpen van verschillende communicatievormen zoals geheimschriften, sociale media, sprookjes e.d.

LEERDOELEN

  • Wetenschap en techniek (natuur)

    • Algemene vaardigheid natuur: de kleuters tonen een explorerende en experimenterende aanpak om meer te weten te komen over de natuur
    • Algemene vaardigheid natuur: de kleuters kunnen met hulp van een volwassene, eenvoudige bronnen hanteren om meer te weten te komen over de natuur.
       
  • Lichamelijke opvoeding
    • Oplossen van kind-aangepaste problemen: kinderen kunnen zelf creatieve oplossingen verzinnen voor hen aangereikte problemen.
    • Kinderen onderscheiden links/rechts

 

  • Taal:

    • Nederlands luisteren: de kleuters kunnen een mondelinge boodschap, eventueel ondersteund door gebaar, mimiek met betrekking tot een concrete situatie begrijpen.
    • Nederlands luisteren: de kleuters kunnen een mondelinge, voor hen bestemde boodschap, ondersteund door beeld en/of geluid, begrijpen
    • Nederlands spreken: de kleuters kunnen antwoorden op gerichte vragen in verband met betekenis, inhoud, bedoeling, mening ... in concrete situaties
    • Nederlands spreken: de kleuters kunnen zich inleven in duidelijk herkenbare rollen en situaties en vanuit eigen verbeelding/beleving hierop inspelen.
    • Nederlands lezen: de kleuters kunnen op materialen, in boeken, op uithangborden lettertekens onderscheiden van andere tekens
    • Nederlands lezen: de kleuters zijn bereid spontaan en zelfstandig voor hen bestemde boeken en andere info-bronnen in te kijken
    • Nederlands lezen: de kleuters kunnen aan de hand van visueel materiaal een boodschap herscheppen
    • Nederlands lezen: de kleuters kunnen door symbolen voorgestelde boodschappen in verband met concrete activiteiten begrijpen
    • Nederlands schrijven: de kleuters kunnen onvolledige eenvoudige beelden aanvullen
    • Nederlandse taalbeschouwing: kleuters beseffen dat mensen door middel van het schrift boodschappen kunnen vastleggen.
    • Nederlandse taalbeschouwing: kleuters beseffen dat bepaalde symbolen (pictogrammen, lettertekens, ...) dienen om boodschappen over te dragen
       
  • Muzische vorming
    • Drama: de kleuters kunnen genieten van een gevarieerd aanbod van hedendaagse en klassieke kinderliteratuur, en voor hen bestemde culturele activiteiten.
    • Drama: de kleuters kunnen zich inleven in personages.
    • Drama/beweging: de kleuters kunnen genieten van en belangstellend kijken naar een gevarieerd aanbod van lichaamsexpressie van kinderen en volwassenen
    • Media: de kleuters kunnen alert omgaan met voor hen bestemde audiovisuele boodschappen
    • Media: de kleuters kunnen vaststellen dat klanken, beelden en bewegingen elkaar wederzijds beïnvloeden
    • Attitude: de kleuters kunnen genieten van de fantasie, de originaliteit, de creativiteit en de zelfexpressie in 'kunstwerken'

Differentiatie

In samenspraak met de leerkrachten wordt er een op maat gemaakte voorbereiding per klas aangereikt.

Dagelijkse terugblik/pre-teaching: (een deel van) de kinderen bouwen voorafgaand aan de voorstelling al een band op met het personage Mick. Doordat ze iedere dag een deeltje van zijn verhaal horen, zijn ze beter voorbereid op de komst van de actrice naar de klas.

Samenwerkend leren: het groepsgevoel van de kinderen wordt versterkt. Het is een groepsbeleving waarbij alle kinderen samen met het hoofdpersonage op zoek gaan naar de ontcijfering van het geheime schrift.

Indien de voorstelling voor meer dan 1 klas gespeeld wordt; is het ook zo dat slechts 1 klas op voorhand al kennis heeft mogen maken met het personage van Mick. De andere klas zal dan een iets langere voorstelling hebben… en zo hebben verschillende klassen toegang tot verschillende informatie waardoor ze samen zullen moeten werken om de code te kraken!

De voorstelling speelt zich af in de klas, maar kan door meerdere klassen tegelijkertijd beleefd worden. De actrice komt binnen in de jongste klas/de klas die het meeste begeleiding nodig heeft en 1 voor 1 worden andere klassen bij deze klas gevoegd. Op deze manier krijgen de kinderen die meer uitleg nodig hebben, meer tijd om de opzet van de voorstelling te begrijpen.

Doordat de voorstelling zich afspeelt in de klas/op school en niet in het theater, blijven de kinderen in hun vertrouwde omgeving.

 

Alles open / Alles toe
Meer info over de groepsgrootte

Het minimum aantal leerlingen bij deze voorstelling is 20, het maximum aantal is 95. 
Verschillende klassen/leeftijdsgroepen kunnen tegelijkertijd deelnemen aan deze activiteit. Iedere groep wordt op eigen niveau betrokken. 

Meer informatie over de prijs

Deze voorstelling kost €475 (incl. btw) - excl. €0,47/km vervoersonkosten. 

Meer info over de locatie

 

 

Verloop van de activiteit

Omdat dit niet louter ‘theater om naar te kijken’ is, vragen we de leerkrachten op voorhand om het spelletje mee te spelen. Lees meer over de concrete verwachtingen bij 'Voor- en/of natraject'.
De actrice komt toe in één bepaald klaslokaal waar de introductie met klas 1 begint. Daarna worden klas 2, 3… erbij gehaald. “Ghoh, misschien kunnen de oudere kinderen wel helpen?” – “Wacht eens, is de klas van juf Bertha geen grote fan van @HetisMick123 op Instagram? We moeten ze erbij halen!”

Afhankelijk van de grootte van de klaslokalen, kan de voorstelling inderdaad ook doorgaan in een turnzaal of dergelijk. De kinderen komen dan aan voor de zogezegde turnles wanneer een vreemdeling binnen komt. De enige voorwaarde voor het lokaal is dat er mogelijkheid tot projectie moet zijn.

 

Voor- en/of natraject

VOORAF: In samenspraak met de leerkrachten worden er afspraken gemaakt over de voorbereiding van deze voorstelling. Deze is immers cruciaal. 1 van de aanwezige klassen zou het instagramaccount van Mick immers al moeten kennen: ze zouden al "fan" moeten zijn. Hiervoor rekenen we dat een minimum van 3x 10 minuutjes klasgesprek aan het begin van een schooldag voldoende zou moeten zijn, maar uiteraard is er veel meer materiaal om te raadplegen.
De leerlingen kunnen samen met de leerkracht op voorhand het Instagramaccount van Mick raadplegen. Dit doen ze op eigen tempo. Deze voorbereiding is een essentieel deel van de voorstelling, omdat bepaalde raadsels slechts opgelost kunnen worden als de kinderen goed hebben opgelet bij het bekijken van Micks account. 

TIJDENS: De klas is niet op de hoogte van wat er zal gebeuren. We vertellen niet dat het om theater gaat, maar we doen alsof dit echt is. De leerkracht wordt voor 1 keer ook een beetje een actrice/acteur. Wanneer de actrice de klas binnen komt, is de leerkracht al op de hoogte van bepaalde verwachtingen en zal deze het spel meespelen (vb. iemand mag er de kinderen van een andere klas bij halen).

ACHTERAF: er wordt een lesmap voorzien die bedoeld is om NA  het bezoek van de actrice aan de klas te gebruiken. In deze lesmap wordt door middel van talige en dramatische oefeningen verder ingegaan op het onderwerp natuur.

Let op: het is belangrijk om deze activiteit op voorhand voor te bereiden met de klas. 

Nieuwe woordenschat

Tijdens de voorstelling worden er heel wat woorden aangereikt in het thema "avonturiers/jungle" zoals verrekijker, mammoet en tempel. Deze zijn mogelijk onbekend voor (anderstalige) leerlingen, maar worden telkens ondersteund door foto's. Tijdens de voorstelling doen we continu beroep  op boeken en sociale media om verhalen visueel te maken. 

Huisreglement

Heb respect voor de actrice. De actrice kan beslissen om kinderen te verwijderen uit de voorstelling als die na herhaaldelijke waarschuwingen de activiteit blijft vertsoren.  

Extra informatie voor scholen

Een aantal van de opdrachtjes die aan bod komen tijdens de voorstelling zijn:

- De kinderen van andere klassen gaan halen

- Geheime codes kraken

- Samen het reislied van opa leren én zoals echte piraten in canon zingen

- Uit een hele zak sleutels het juiste sleuteltje zoeken om een slot te openen

- Begrijpend kijken & luisteren: vragen beantwoorden nadat er verteld werd uit een prentenboek/na het zien van foto’s en filmpjes op sociale media

Thema's
  • Cultuur
  • Theater
  • Natuur, wetenschap & techniek
  • Fauna & Flora

Gerelateerde activiteiten