Workshop: Heldenflix

Terwijl jongeren creatief met 16de-eeuwse ridderverhalen aan de slag gaan, verwerven ze scherpe inzichten in hoe het publiek van nu wordt bespeeld.

Schrijf nu in

Georganiseerd door

Duurtijd

n.v.t.

Locatie

  • Op locatie
  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience
  • Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen
  • Bekijk op kaart

Geschikt voor

  • Secundair onderwijs: 3 - 7

Beschikbaarheid

Prijs

Waarom zijn Netflix-reeksen zo verslavend? Het antwoord ligt besloten in de vroegste avonturenromans en hoe goed deze al dan niet bewaard bleven. In een interactieve workshop leren we jongeren uit het vierde tot zesde jaar secundair onderwijs verbanden leggen tussen verleden en heden. Terwijl ze creatief met oude verhalen aan de slag gaan, verwerven ze scherpe inzichten in hoe het hedendaags publiek wordt bespeeld.

Waarom krijgen we nooit genoeg van heldenfilms?

De wereld loopt over van de verhalen. Het is belangrijk dat we jongeren leren om kritisch en efficiënt om te gaan met al die informatie. Onze Erfgoedbibliotheek is daarvoor de uitgelezen plaats: waar anders leer je jezelf georganiseerd door karrenvrachten aan data te gaan? We staken de koppen samen met de learning designers van Oetang: een doorgewinterde organisatie uit het educatieve veld. Met deze gloednieuwe workshop willen we de informatiegeletterdheid bij jongeren stimuleren. De workshop vindt plaats in de Nottebohmzaal en in het Eekhoudkabinet, een statige zijkamer met een grote open haard – de perfecte setting om helemaal in de riddersfeer te komen.

Interactief doet leren

De opzet van deze workshop? We willen de jongeren tonen dat het erfgoed dat wij bewaren – in dit geval vijftiende- en zestiende-eeuwse ridderromans – mee aan de basis ligt van de hedendaagse verteltechnieken. Als ze hier naar buiten wandelen, weten ze wat entrelacement betekent, kunnen ze de cirkelstructuur van de hero’s journey in Hollywoodkaskrakers identificeren, snappen ze welke elementen een verhaal verslavend maken, enzovoort. Door te werken rond onze eigen collectiestukken, geven we jongeren het belang van het medium boek mee. De factoren die de verspreiding van gedrukte verhalen beïnvloedden, zijn bovendien zeer geschikt om de opkomst van de nieuwe media in het juiste perspectief te plaatsen. Tijdens deze interactieve workshop maken en brengen de jongeren zelf onder meer getekende verhalen, scenario’s en songteksten. Door hen actief te laten onderzoeken, bedenken en creëren, nemen ze de thema’s en de theorie sneller en duurzamer tot zich.

Ridderromans als middeleeuwse Netflix

Nu binget iedereen Netflix-reeksen, vroeger verslond iedereen die kon lezen boeken. Tegelijk luisterden de mindergeletterden elke avond naar de volgende vertelling van een spannend verhaal. Entertainment veranderde enorm door de jaren, maar de achterliggende mechanismen blijven hetzelfde. De meeste ridderromans van toen zijn onbekend bij het publiek van nu, maar bevatten een schat aan vertelstrategieën die gemeengoed zijn voor hedendaagse schrijvers en scenaristen. Via deze nieuwe workshop leren digital natives om zo’n authentiek, analoog medium te situeren in het moderne audiovisuele landschap.

Alles open / Alles toe
Meer info over de groepsgrootte

Maximum 25 deelnemers per groep.

Meer informatie over de periode

De activiteit wordt georganiseerd in volgende tijdsloten: 9 tot 11 uur, 11 tot 13 uur, 13 tot 15 uur.

De activiteit is elke werkdag beschikbaar.

Meer informatie over de prijs

95 euro per workshop voor een groep van maximum 25 leerlingen, alles inclusief.

Meer info over de locatie

De activiteit vind plaats in de Nottebohmzaal en Eekhoudkabinet, Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen.

Voor praktische informatie: https://consciencebibliotheek.be/nl/bezoek.

Verloop van de activiteit

Fase 1: de leerlingen gaan in groepjes van maximum 3 leerlingen aan de slag met opdrachten rond zestiende-eeuwse ridderromans en films van nu. Zo leren ze verschillende ridderverhalen kennen, en de verteltechnieken die nu nog steeds gebruikt worden.
Fase 2: de leerlingen leggen hun verworven kennis samen (vastzettingsfase).
Fase 3: de leerlingen kiezen welk verhaal ze samen willen vertellen (groepjes van maximum 5 leerlingen). Ze kiezen ook een presentatievorm (tableau vivant, heldenrap, troubadourslied, vertellen aan de hand van een plattegrond, poppenkast,…)  en steken een ‘teaser‘ in elkaar om het productiehuis ‘Heldenflix’ te overtuigen van hun vertellerskills. 
Fase 4: presentatie en uitreiking Filmawards.
 

Voor- en/of natraject

Het volledige  educatieve kan je downloaden van www.heldenflix.be.

Benodigdheden voor in de klas: laptop met beamer of smartboard, minimale hoeveelheid prints.

Extra informatie doelgroep

De workshop is geschikt voor het vierde tot en met het zesde leerjaar secundair onderwijs en voor gevorderde NT2-groepen.

Locatie
Thema's
  • Cultuur
  • Erfgoed
  • Literatuur
  • Mens & maatschappij
  • Geschiedenis
Extra ondersteuning
  • Cultuurschakel
  • Rolstoeltoegankelijk

Gerelateerde activiteiten